Bon Energetyczny 2024
Bon energetyczny jest świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekraczała kwoty 2500 zł, oraz gospodarstwu domowemu wieloosobowemu, w którym wysokość takiego dochodu na osobę nie przekraczała kwoty 1700 zł.
W przypadku gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023r. na osobę przekraczała te kwoty, bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 r. na osobę. Ponadto:
-
w przypadku gdy wniosek o wypłatę bonu energetycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, ten bon jest wypłacany osobie w tym gospodarstwie domowym, która złożyła wniosek jako pierwsza;
-
na potrzeby składania wniosków o wypłatę bonu energetycznego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego;
-
liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego.
Bon energetyczny przyznaje się w wysokości 300 zł gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, natomiast gospodarstwu wieloosobowemu składającemu się z:
-
2 do 3 osób – 400 zł;
-
4 do 5 osób – 500 zł;
-
co najmniej 6 osób – 600 zł.
Przy czym, bon energetyczny przyznaje się w podwójnej wysokości w porównaniu z tymi kwotami, jeżeli główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Ważne
Bon energetyczny za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. wypłaca się jednorazowo.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego:
-
składa się wójtowi właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby, która go składa od 1 sierpnia 2024r. do 30 września 2024r. Wniosek złożony po tym terminie pozostawia się bez rozpoznania;
-
składa się na piśmie w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
-
w postaci papierowej opatruje się własnoręcznym podpisem i składa osobiście odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy albo nadaje w placówce pocztowej operatora pocztowego w lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium państw członkowskich UE, co jest równoznaczne ze złożeniem go wójtowi;
-
składany w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym;
-
minister energii udostępni wzór wniosku.
Wójt dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków zgodnie z art. 4 ustawy, z którego wynika m.in., że wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w ciągu 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia, przy czym przyznanie przez wójta bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Wnioskodawca może zaś jednorazowo wystąpić do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o korektę wysokości przyznanego bonu energetycznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego bonu.
Ważne
Wójt przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na wskazany adres poczty elektronicznej.
W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej wójt informuje o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu bonu energetycznego. Nieodebranie informacji o przyznaniu bonu energetycznego nie wstrzymuje wypłaty tego bonu.
Druki wniosków o wypłatę bonu energetycznego będą dostępne w Ośrodku Pomocy Społecznej w Łambinowicach od 29 lipca 2024r., ale przyjmowane będą od 1 sierpnia 2024r.
Więcej informacji pod telefonem
774311683 wewn. 35
lub
797874628
Tutaj wzór wniosku.
https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-bonu-energetycznego/